over jan

Jan Scherjon, Johannes Jacobes 30-6-1942 Barneveld, vanaf 1945 Utrecht.
Beroep: edelsmid

Van 1961-1962 Saint-TropezĀ  tekeningen en aquarellen verkopen en druiven plukken. Volgde een avond opleiding aan de academie Artibus in Utrecht, daarnaast werkt hij overdag vier jaar op het atelier van de Utrechtse Edelsmid Jan Noyons.

Na deze opleiding was hij verbonden aan het “Atelier De Bilt” in 1966, Frankrijk in 1969, Maarssen 1969 – 1972 en tenslotte een verhuizing naar Utrecht.

Zijn atelier in de Schalkwijkstraat 6 opende in 1972 met een tentoonstelling waaraan o.a. werd deelgenomen door Charles Donker en (William) Dirkje Kuik.

Vanaf 1977 via een regeling in te richten in een pand aan de Oude Gracht 352.
Ingeschreven bij: Kunstliefde Utrecht vanaf 1974-1999.
C.O.S.A. Centraal Orgaan Scheppend ambacht Delft omtr. 1983 en Kunstenaarsvereniging GSA Hilversum 1974-1985.
Werkzaamheden: Atelier De Bilt als docent.

review by Maja Houtman:
Emmy van Leersum (1930-1984) and Gijs Bakker (1942) were educated at the Instituut voor Kunstnijverheid in Amsterdam between 1958 and 1964. After that, they both went to the Kontfack Skolen in Stockholm. When they returned from the Netherlands they started designing for for companies and for themselves.

They were pioneers in jewelry made from non-precious metals, such as stainless steel and aluminum, or from new materials as PVC. In the 1960s they caused a stir with their enormous aluminum collars and head ornaments and, together with Henk de Leeuw den Bouter, Francoise van den Bosch, Jan Scherjon, Marion Herbst and some others, they forever changed the way we look at jewelry.

 

Utrecht 06-06-2012
Jan Scherjon

Contact

Atelier Jan Scherjon edelsmid
Oudegracht 352
3511PN Utrecht
scher88@planet.nl